Inspirace pro vaše podnikání a marketing

6 znaků kvalitního odkazu

Návod

Kvalitní zpětný odkazBrát jakýkoliv odkaz není správná cesta. Ten pravý si musíte velmi pečlivě vybírat a spíše než na množství zpětných odkazů se v první řadě zaměřte na jejich kvalitu. Tak zní rady většiny linkbuilderů. Jenomže, jak kvalitní odkaz vypadá?

Společně s linkbuilderem Zdeňkem Dvořákem jsme dali dohromady 6 znaků kvalitního zpětného odkazu. Tento článek vám tak může posloužit jako základní nástroj pro hodnocení, zda daný odkaz splňuje veškerá kritéria a může vám skutečně pomoci.

Z některých znaků možná budete překvapeni. Zvláště, pokud zpětné odkazy považujete jen za něco, co vám má pomoci ve vyhledávačích, a ne např. za způsob, jak skrze ně získat nové zákazníky.

Zpětné odkazy už totiž dávno nehrají jen roli, díky níž vás mohly vyhledávače hodnotit pozitivněji. V minulosti stačilo nakoupit velké množství odkazů z různých webů a vaše pozice ve vyhledávání najednou rostly. Dnes už je třeba více rozvahy a plánování, protože rizika rostou.

Znak 1: Na odkaz může kliknout reálný člověk

Základním předpokladem by mělo být to, že na daný odkaz může kliknout reálný člověk – váš potenciální zákazník. Pokud tedy odkaz bude mezi dvaceti dalšími malým písmem napsanými odkazy někde v patičce nebo na podstránce „Výměna odkazů“, nijak vám nepomůže. Ba naopak, v některých případech může mít i negativní následky.

Odkaz by se místo toho měl nacházet přímo v samotném hlavním obsahu stránky – tzn. v tom, co uživatelé čtou. A měl by vám přivést skutečné potenciální zákazníky.

I nofollow odkaz pomůže

Myslíte si, že nemá cenu budovat nofollow odkazy? Ale má. „Pokud vodí návštěvnost, tak smysl mají. Třeba zrovna přes ně přijde váš nový zákazníky. Pomoci navíc mohou i sekundárně, třeba přes ně přijde někdo, kdo na váš web odkáže později, a to se také počítá,“ radí Zdeněk Dvořák.

Znak 2: Odkaz je na relevantním webu

Umístit odkaz kamkoliv, je nesmyslné. Volit byste měli primárně takové stránky, které jsou tematicky podobné těm vašim. Pokud tedy provozujete web o bydlení, odkaz z hokejového magazínu pro vás nebude příliš hodnotný.

 

Znak 3: Odkaz by měl navazovat na okolní obsah

Nejlepší odkaz má okolo sebe text, do nějž smysluplně zapadá. Směřovat by mohl na související článek s dalšími informacemi, konkrétní produkty na e-shopu apod. Pokud na něj uživatel klikne, měl by se dozvědět další informace a uspokojit svou aktuální potřebu, kterou např. čtením článku získal.

Ani postranní panel není špatně

Doporučení, že by se odkaz měl nacházet v obsahu stránky, není striktní. Pokud bude odkaz umístěn např. v panelu webu a bude zde mít své opodstatnění, nemusíte se bránit ani jemu. Snažte se ale o to, aby i v panelu měli uživatelé důvod na něj kliknout a chodily vám skrze něj nové návštěvy.

Znak 4: Odkaz směřuje na konkrétní podstránku vašemu webu

Častou chybou je sbírání odkazů jen na úvodní stránku webu. V závislosti na předchozích znacích je ale zřejmé, že odkaz musí směřovat na konkrétní podstránku. Může se jednat třeba o článek na vašem blogu.

V ideálním případě byste měli získat co nejvíce různorodých odkazů. Směřovat veškeré své odkazy jen na jednu podstránku je méně hodnotné, než když vaše portfolio odkazů bude více diverzifikované. Snažte se o to, aby odkazy směřovaly na různé podstránky s hodnotným obsahem a správným uživatelským nastavením (pokud na web uživatel přijde, nevyzná se v něm a odejde, ztratili jste příležitost).

Znak 5: Samotný text odkazu odpovídá obsahu podstránky

„Klikněte zde“ není nejvhodnější fráze, kterou jste mohli zvolit. Místo toho se snažte, aby odkaz měl text, který odpovídá obsahu stránky, na niž odkazuje, a zároveň obsahuje pro vás důležitou klíčovou frázi.

Hlavně ale myslete na uživatele. Volte takový text odkazu, který bude konkrétní, bude zapadat do okolního obsahu, bude jazykově korektní a nebude zmatečný.

Znak 6: Web, který odkazuje, splňuje základní požadavky

Kritičtí byste neměli být jen vůči tomu, jak bude váš odkaz vypadat a kde bude umístěn, ale i k samotnému webu, na kterém bude umístěn. Splňovat by totiž měl několik dalších základních kritérií:

  • Je indexovaný vyhledávači (najdete jej ve vyhledávání – zkuste si zkopírovat kousek jeho obsahu a vložit jej do vyhledávaní nebo použijte operátor site, tzn hledejjte site:www.domena.cz).
  • Nenabízí duplicitní obsah (udělejte to samé a podívejte se, zda se totožný obsah nenachází na více webech najednou).
  • Nenachází se na něm příliš velké množství odkazů (čím méně, tím lépe).
  • Umístěné odkazy směřují na stránky, které samy o sobě splňují výše uvedená kritéria – zejména jsou obsahově relevantní.

Při budování odkazového portfolia si můžete pomoci jednoduchým trikem – vžijte se do role uživatele webu, na který chcete odkaz umístit, a přemýšlejte o tom, zda byste na něj sami klikli. Zda by vás odvedl na stránku, kterou byste v dané chvíli chtěli vidět, a zda by vám přinesl nějakou přidanou hodnotu. Pokud ano, odkaz můžete s radostí umístit.

Okomentovat článek

Sdílejte článek přátelům:

Autor: Jiří Rostecký

Jirkovi je 23 let. Podniká už od střední školy. Hned po ní založil svou první firmu. Nejvíce ho baví tvorba rozhovorů, kterými se snaží na internet přinášet více know-how a inspirace od českých profesionálů a podnikatelů. Píše blog o podnikání na internetu.

Komentáře čtenářů: 0

    Přidejte vlastní komentář