Inspirace pro vaše podnikání a marketing

30 Under 30 2014: 15 nejlepších z nejlepších (2. díl)

Pokud vás po první sedmičce výjimečně nadaných a úspěšných „mlaďochů“ ještě nepřepadla deprese a komplex méněcennosti, máme pro vás další nášup: zbylých osm mladých lidí, které Forbes vyzdvihl jako top patnáctku svého prestižního žebříčku 30 under 30 pro rok 2014…

8. Věda a zdravotní péče: Divya Nag, 22

Divya Nag se přes své mládí neohroženě potýká s jedním z velkých problémů současné medicíny: faktem, že buňky lidského těla při uchovávání v Petriho misce obvykle rychle odumírají. To ovšem velmi znesnadňuje a prodražuje testování nových léčiv.

Divya Nag je spoluzakladatelkou Stem Cell Theranostic, společnosti, která vyvíjí zcela novou technologii pro tuto oblast. Díky štědré podpoře Kalifornského Institutu regenerativní medicíny se společnost může věnovat svému cíli: získávání pluripotentních kmenových buněk z lidské tkáně (například kůže) a jejich transformaci do běžných buněk lidského těla. Takto upravené kmenové buňky snáší prostředí Petriho misky mnohem lépe a mohou být využity k testování léků, nebo dokonce k vytvoření náhradní tkáně. Mladá žena, která již v prvních ročnících studia publikovala v prestižních časopisech, se kvůli Stem Cell Theranostics vzdala studií na Stanfordu – ale nelituje. Splnila si sen a dělá to, co ji skutečně naplňuje.

9. Vzdělání: Nic Borg, 27

Ve světě mohutně populárních online startupů je Borgův Edmodo jedním z nejžhavějších: za rok 2012 vydělal 27 milionů, přičemž od svého založení v roce 2008 se jeho příjem pohybuje kolem 57 milionů dolarů. Edmodo – tento „Facebook pro učitele“ – za pět let své existence shromáždil přes třicet milionů uživatelů – dětí, jejich rodičů a dalších dospělých, převážně učitelů.

Edmodo je založen na zajímavém principu: jedná se o bezpečné místo, kde mohou žáci, jejich rodiče i učitelé sdílet různé obsahy, týkající se školy – třeba výukové plány, domácí úkoly nebo testy. Jak se zdá, je tento koncept velmi populární – do Edmoda se již přihlásili žáci, učitelé a další osoby z více než 210 000 škol.

10. Právo a politika: Nate Levine, 22

 

Již ve věku dvaceti let založil Nate Levine ojedinělý startup OpenGov. Ten reaguje na problém, který důvěrně znají asi všechny vlády světa: obtížný přístup k (vlastním) datům a tím pádem i neschopnost s nimi adekvátně zacházet. Díky OpenGov mohou vládní orgány činit inteligentní rozhodnutí, podložená faktickými údaji. OpenGov od svého založení v roce 2012 již vydělal 7 milionů dolarů a je velmi populární mezi městskými úřady, školami a dalšími organizacemi místní správy. Pro tento rok je naplánována další expanze OpenGov – patrně i do ziskového sektoru, a s tím se pojí smělé plány na tvorbu nových, revolučních nástrojů.

11. Média: Trip Adler, 29

Nadšený surfař, občasný saxofonista-busker s titulem z biofyziky na Harvardu – Trip Adler je muž mnoha zájmů. Jedním z jeho koníčků je i četba, která ho mimo jiné přivedla k úvahám o čtenářské obci: „Lidé by měli přemýšlet o tom, co si přečtou, a ne o tom, co si koupí.“ Proto v roce 2007 založit Scribd, platformu pro sdílení digitálního obsahu. Za poplatek 8,99 dolaru měsíčně získáte neomezený přístup k e-publikacím ke stažení.

Scribd v současnosti zaznamenává jeden úspěch za druhým: jeho zisky se pohybují „v desítkách milionů“, má přes 80 milionů uživatelů a již uzavřel smlouvu se 100 vydavateli na katalog o rozsahu více než 100 000 děl světové literatury. Trip Adler ale míří dál: chce, aby se Scribd stal největší digitální knihovnou na světě. Jak se zdá, našlápnuto má dobře.

12. Marketing a Reklama: Brian Wong, 22

Brian Wong je další zázračné dítě na našem seznamu: v sedmnácti absolvoval studia na Univerzitě v Britské Kolumbii a jen o rok později založil Kiip. Co to Kiip je a jak funguje? Představte si, že jste právě doběhli desetikilometrový běh a s hrdostí jste tento údaj zaznamenali do své běžecké aplikace. Jakmile to uděláte, vyskočí na vás okénko, které vám nabídne litr minerálky zdarma. Nebo jste dohráli novou úroveň své oblíbené hry a okénko vám nabídne bonusové body – zdarma.

Takto funguje Wongova teorie „momentů úspěchu“ – chvil, kdy jste zaznamenali úspěch a podělili se o něj se světem –, která zároveň představuje velkou příležitost pro marketing společností. Svou teorii Brian Wong pokládá za marketing budoucnosti. V současné době Kiip monitoruje  přes půl miliardy „momentů úspěchu“ měsíčně a zapojuje do nich takové značky, jako je Pepsi, Procter & Gamble nebo Disney. Kiip za tři roky existence vydělal již 15,4 milionů dolarů a nyní jej používá přes 500 značek, aby prostřednictvím 1500 aplikací oslovily 70 milionů uživatelů.

13. Umění a styl: Carter Cleveland, 27

Ještě jako student Princetonu hledal Carter Cleveland obraz, jímž by si mohl vyzdobit svůj pokoj. Myslel si, že na Internetu najde stránku, která bude sdružovat veškeré světové umění. Nenašel ji. A tak ji založil. Jeho projekt Artsy v současnosti představuje 85 000 uměleckých děl ze 400 nadací a muzeí a 1400 galerií. Ačkoliv původní idea byla pouze shromáždit fotografie uměleckých děl, Cleveland si brzy uvědomil, že Artsy má obrovský peněžní potenciál – v současnosti je více než 60 % nabízených uměleckých děl na Artsy na prodej.

14. Energetika a průmysl: Jamail Larkins, 29

Zakladatel Ascention Air Management začal létat již ve věku dvanácti let a létání se okamžitě stalo jeho největší vášní. Ještě jako teenager si vydělával prodejem leteckých manuálů a vybavení a také vystupoval v leteckých show. Společnost pro prodej leteckých strojů založil v roce 2006 a dnes mu vynáší přes osm milionů dolarů ročně. Specializuje se především na letadla na pístový pohon. Vzhledem k tomu, že nejpopulárnější model stojí 850 000 dolarů a většina vlastníků těchto strojů se na nich proletí zhruba čtyřikrát nebo pětkrát do měsíce, zvažuje nyní Jamail Larkins prodej dílčího vlastnictví letadel.

15. Jídlo a pití: Meg Gill, 28

Pivo není jen pro chlapy, to je jasné. Ženy si na něm pochutnají také a spotřeba piva mezi dámami roste. To ví i Meg Gill, zakladatelka Golden Road Brewing a nejmladší majitelka pivovaru ve Spojených státech. Její pivovar v Los Angeles loni vyprodukoval 15 000 barelů piva a letos se chystá tento objem ještě zdvojnásobit.

Meg přitom přichází z prostředí intelektuální smetánky univerzity v Yale, které je pivu naladěno vyloženě nepřátelsky. Sama však nachází vtipnou paralelu mezi svými klasickými studii a současným podnikáním: „Latina je o tom, že dáváte kousky skládanky dohromady. To samé platí, když chcete dostat pivo na pulty obchodů.“ Její pivo je vyšší liga – čtyři „kousky“ v hliníkových plechovkách vás přijdou na téměř osm dolarů. Za minulý rok ovšem mladé dívce s nevšedním zaměřením vydělalo přes 10 milionů dolarů. Pro tento rok se mladá žena chystá rozšířit své podnikání do dalších oblastí Spojených států.

Zdroj: Forbes.com

Okomentovat článek

Sdílejte článek přátelům:

Komentáře čtenářů: 0

    Přidejte vlastní komentář