Inspirace pro vaše podnikání a marketing

13 mýtů o provozování e-shopů, kterým věří začátečníci

Tvorba eshopuProvozovat e-shop je velmi náročné a obsahuje to mnoho činností, které každý e-shopař musí zvládat. Bohužel si spousta začátečníků neuvědomuje, co je po založení vlastního e-shopu čeká. Možná právě proto, že jsou ovlivněni mýty, které v tomto článku rozebereme.

Pomohl mi v tom Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci, se kterým jsem si v tomto rozhovoru povídal o tom, co všechno provozování e-shopu obnáší a zda má dnes smysl zakládat e-shop nový. Dnes to ale vezmeme jinak. Já mu předložím několik mýtů, které občas slýchám, a on mi k nim řekne svůj názor. Zjistíme tak, které mýty jsou pravdivé a které naopak ne.

1. E-shopy jsou jen pro velké firmy

Začnu hezky zostra, a to něčím, co mi před několika dny řekl jeden z mých čtenářů. Že e-shopy si mohou dovolit zakládat jen velké firmy a že normální smrtelník nemá šanci s e-shopem uspět, natož se tím uživit. Je to pravda?

Jan VetyškaJan Vetyška: Asi všichni víme, že takto to absolutně není, ba naopak. E-shopy jsou ideální platformou prodeje právě pro malé firmy, nebo dokonce živnostníky. Co se velkých firem týče, tak bych větu z otázky přetransformoval takto: Mít e-shopy bude pro velké firmy nutnost.

2. E-shopů je už příliš, další se zakládat nevyplatí

Snad všichni známe tu statistiku, kolik máme v Česku e-shopů. A ti, co ji neznají, vidí spoustu webů, které jim něco prodávají. Existuje tedy vůbec ještě na trhu místo? A pokud ano, pro koho?

Jan VetyškaJan Vetyška: Platí i neplatí. E-shopů je až příliš, vidina snadného výdělku přivedla na internet řadu podnikavců, kteří dříve či později neuspějí. Stejně tak je český trh již hodně vyspělý a i kvalitních e-shopů je u nás hodně. To ovšem neznamená, že nemůže být na trhu místo pro nové e-shopy. Vždy se objeví někdo s novým nápadem, produktem nebo třeba inovativním přístupem, kdo bude úspěšný, i když začne s prodejem přes internet až nyní.

3. Počáteční investice musí být v milionech

Odmysleme si náklady na zboží a podívejme se jen na samotné technické řešení a vše, co je zapotřebí k tvorbě a plynulému provozu e-shopu. Prý to stojí velké peníze. Je to pravda?

Jan VetyškaJan Vetyška: Samotné technické založení e-shopu může být velice jednoduchá a levná záležitost. Odmyslíme-li si tedy náklady na zboží a logistiku, tak musí začínající podnikatel přemýšlet a plánovat náklady na marketing, zákaznický servis, vylepšování e-shopu a také mít dostatečnou finanční rezervu, která mu pomůže se snáze vypořádat s úskalími, jako jsou odstupování od smlouvy, nevyzvednuté zboží nebo složité reklamace.

TIP: Podívejte se na rozhovor věnovaný vývoji e-shopu a jeho finanční náročnosti. Jak drahé je vytvoření e-shopu a jak poptat dodavatele?

4. Jeden člověk e-shop nikdy neutáhne

Sen provozovat e-shop se rodí v hlavě. Většinou ale ta hlava nosí jen jedno tělo. Může jednotlivec sám založit e-shop a úspěšně jej provozovat?

Jan VetyškaJan Vetyška: Určitě ano. Sice se nebude jednat o obchod s miliardovými obraty, ale slušně vydělávající e-shop se v jednom člověku provozovat dá. Ovšem bude-li e-shop úspěšný, tak poroste zákaznická poptávka a najednou to v jednom člověku nepůjde zvládat, bude potřeba najímat. V tu chvíli bude e-shop paradoxně méně vydělávat a zde je pak zajímavé sledovat, jak si s tímto přechodem který majitel poradí.

5. Pouze markeťák může založit úspěšný e-shop

V kamenném obchodě musíte být dobrý prodejce. Na internetu také, což znamená, že musíte zvládat online marketing. Umět SEO, copywriting, PPC reklamu, e-mailing a spoustu dalšího. Znamená to, že úspěšný e-shop zvládne založit jen člověk zkušený v těchto oborech? Může uspět i někdo, kdo je online marketingem nepolíbený?

Jan VetyškaJan Vetyška: Je absolutní blbost říci, že dobrý prodejce na internetu je ten, kdo zvládá SEO, PPC a další. Dobrý prodejce je ten, kdo zvládá namixovat správně veškerý marketing, tzn. od volby produktu přes práci s lidmi, distribuční politiku, cenovou politiku a samozřejmě i onu propagaci.

Strašně mi vadí, že české online prostředí je plné jedinců, kteří staví rovnítko mezi pojmy marketing a propagace. Bohužel toto špatné označení zaznívá často i na odborných konferencích nebo sociálních sítích z úst rádoby odborníků. Je jasné, že jsou momenty v online prostřední, kdy je otázkou, který online nástroj zařadit přesně do které části marketingového mixu, ale rozumět marketingu znamená mnohem více než u nás již málem ustáleného pojmu „online marketingu”. Takže vlastně odpovědět na původní otázku, dokud si nesrovnáme tyto pojmy, ani nelze.

6. K provozu e-shopu potřebujete obrovský sklad

Základem e-shopu je jeho zázemí – sklad plný zboží. To ale něco stojí. Co má dělat začátečník, který nemá miliony na koupi skladových prostor?

Jan VetyškaJan Vetyška: Online obchodování je více než úzce spjato s kvalitním logistickým zázemím. Samozřejmě lze e-shop provozovat i bez skladů, resp. skladových zásob, ale kromě výjimek u specifického a vzácného zboží nemůže být takový e-shop dlouhodobě úspěšný. Nabízet zboží skladem je u většiny komodit již prakticky samozřejmost, tedy za předpokladu, že chce být obchodník dlouhodobě úspěšný.

7. Stát e-shopům hází klacky pod nohy

Další čtenář a další důvod, proč nezakládat nový e-shop. Říkal mi, že veškerá byrokracie je tak náročná, že to začátečník nemůže zvládnout. Že daně jsou tak vysoké, že by musel prodávat s nehorázně velkými maržemi. A že to tudíž nemá smysl zkoušet. Co je na tom pravdy a jak stát podporuje začínající e-shopy?

Jan VetyškaJan Vetyška: Byrokracie v podnikání online není v ničem náročnější než při podnikání mimo internet. Osobně si myslím, že mnoho procesů spojených se zakládáním podnikání a podnikáním jako takovým by šlo zjednodušit, ale rozhodně nejsme v ČR v situaci, kdy by se jednalo o nějaké nepřekonatelné bariéry.

8. S příchodem Amazonu všichni malí hráči zaniknou

Příchod Amazonu je něco, čeho se mnoho českých e-shopů bojí. Je totiž velkým strašákem i velkých hráčů, dokonce se šušká, že provozovatel Mall.cz jej prodal právě kvůli příchodu Amazonu. Zkusme si tedy zavěštit a předpovědět, jak se malých e-shopů dotkne příchod tohoto giganta do Čech?

Jan VetyškaJan Vetyška: Co je příchod Amazonu? Zaklínadlo, které tu slyším již několik let, a kde nic tu nic. Příchod Amazonu ve smyslu přímé orientace na české zákazníky jen tak nehrozí. Až k tomu dojde, tak si můžeme popovídat.

TIP: Jak příchod Amazonu hodnotí specialista na online marketing? Podívejte se na video

9. Stačí psát články a vyhrajete

Obsah je král. Najděte si obor, který je vám blízký. Začněte vedle svého e-shopu tvořit kvalitní obsah – psát blog, být aktivní na sociálních sítích, vytvořit nějaký ten e-book, odpovídat ve vlastní poradně apod. Úspěch se pak zaručeně dostaví.

Jan VetyškaJan Vetyška: Už jsme se bavili o tom, že prodej – a prodej po internetu zvlášť je velmi komplexní disciplínou. Tvorba kvalitního obsahu, ať již přímo popisky u zboží, nebo třeba informace komunitního typu, poradny, testy výrobků, magazíny atd. jsou skvělé nástroje, kterými se obchodníci mohou odlišit. Kvalitní obsah sám o sobě úspěch nezaručí.

10. Unikátní zboží je zárukou úspěchu

Občas mi napíše nějaký čtenář s tím, že si do Čech nechává posílat zboží ze zahraničí. Takové, které se v Česku neprodává. Je to podle něj záruka úspěchu. Opravdu ale stačí jen najít unikátní zboží, přivézt jej do našich krajů a začít jej prodávat online? Je unikátnost zboží receptem na úspěch?

Jan VetyškaJan Vetyška: Unikátní zboží může být dobrým základním stavebním kamenem nového e-shopu. Především specializace na určitý druh zboží a to, že daný obchodník této komoditě opravdu rozumí, může být velkou výhodou nejen při vstupu na trh. Ovšem znovu si můžeme zopakovat, že unikátní výrobek, skvělá logistika, inovace v propagaci, dobrá cenová politika, prozákaznický servis a další musí fungovat dohromady. K úspěchu nestačí zvládat jen jednu disciplínu.

11. Většina e-shopů do pár let zanikne

Další pesimistická statistika. Většina e-shopů do tří let zanikne. Nebo do pěti. Možná dokonce do roka. Je to pravda? Má podobné zkušenosti i APEK?

Jan VetyškaJan Vetyška: Měsíčně vznikají desítky e-shopů a desítky zanikají, to je proces, který ještě nějakou dobu potrvá. Většina těch začínajících si neuvědomuje, co vše takový provoz e-shopu obnáší. Možná by se měli nejprve pobavit s těmi, kteří e-shopy zavírají.

12. V Česku není dostatek know-how

Odkud se učit? Kde brát inspiraci od úspěšných online podnikatelů? Kde hledat poradenství pro provoz svého e-shopu? Na koho se obrátit se svým nápadem na nový e-shop? Je vůbec v Česku někdo, kdo mi může pomoci?

Jan VetyškaJan Vetyška: V Česku je dostatek know-how a máme tu desítky úspěšných online prodejců a podnikatelů. Díky tomu, že jsme malá země, je relativně snadné získat informace z první ruky od těch nejúspěšnějších. Například na akcích APEKu sleduji, jak se nenuceně baví provozovatelé obchodů s miliardovými obraty s obchodníky, kteří jsou teprve na začátku, a vzájemně sdílejí zkušenosti. Řekl bych, že i v tomto je ČR unikátní.

Jinak zdrojů, jako jsou různé webziny, blogy, videorozhovory, semináře, workshopy, konference atd., je u nás myslím dostatek. Největší problém s přístupem ke zdrojům v oblasti e-komerce vidím možná v oblasti legislativy, ale od toho tu jsme my v APEKu, abychom se k informacím dostali a dál je distribuovali do komunity.

13. Před x lety to měli snadné. My dnes už ne

Jo, co bylo tak těžkého na tom založit Alzu? Proč asi uspěla Heuréka? Protože přišli v době, kdy nebyla tak velká konkurence. Dnes je všeho plno, e-shopů, srovnávačů, vyhledávačů, všeho. Dnes už to taková legrace není.

Jan VetyškaJan Vetyška: Myslím, že zrovna tyto dvě společnosti jsou dobrým příkladem toho, že jsou úspěšné a nebyly první nebo jediné. Alza, resp. Alzasoft existovala jako firma na prodej IT techniky ruku v ruce s několika dalšími subjekty, a pokud si dobře pamatuji, nebyla nejúspěšnější. Dobře ovšem zvládla vývoj, reagovala na trendy a dnes je tam, kde je, a to o míle vepředu před tehdejší konkurencí. Heuréka je podobný příklad, rozhodně se nejednalo o první cenový srovnávač a vyhledávač zboží. Ovšem zakladatelé měli určité vize, měli drive, snažili se odlišit a vybudovali velice úspěšnou firmu.

Co dál?

Pokračujte ve čtení
Okomentovat článek

Sdílejte článek přátelům:

Autor: Jiří Rostecký

Jirkovi je 23 let. Podniká už od střední školy. Hned po ní založil svou první firmu. Nejvíce ho baví tvorba rozhovorů, kterými se snaží na internet přinášet více know-how a inspirace od českých profesionálů a podnikatelů. Píše blog o podnikání na internetu.

Komentáře čtenářů: 2

  1. Nishkam

    -

    5. „Strašně mi vadí, že české online prostředí je plné jedinců, kteří staví rovnítko mezi pojmy marketing a propagace.“
    Mohl byste prosím vysvětlit jaký je podle Vás rozdíl mezi marketingem a propagaci?

    Odpovědět
    • Jan Vetyška

      -

      To není „podle mě“, ale je to prostě fakt. Všechny pojmy mají určité definice. Zkráceně řečeno je marketing mnohem komplexnější a propagace (promotion / advertising) je jeho pouhou podmnožinou. A to navíc ještě není úplně přesné.

      Odpovědět

Přidejte vlastní komentář