Inspirace pro vaše podnikání a marketing

11 mýtů Facebook marketingu, na které zapomeňte

Facebook marketingPočty fanoušků, množství lajků, sdílení a mnoho dalšího. To vše je součástí marketingu na Facebooku, stejně jako spousta mýtů a polopravd, které v tomto článku vyvrátíme.

Pomohl mi s tím Martin Dráb ze společnosti Sun Marketing.

1. Čím více fanoušků, tím lépe

Vaše stránka má jen 500 fanoušků? Tak to se na to hned vykašlete. Smysl to má pouze tehdy, pokud jich máte tisíce, ne-li desítky tisíc.

Martin DrábMartin Dráb: Sledování počtu fanoušků si patrně prošlo nejrozporuplnější historií ze všech možných metrik, které Facebook nabízí. V počátcích byl počet fanoušků jednoznačným indikátorem toho, jak úspěšná a zajímavá stránka byla, později pak vlivem klesajícího organického dosahu přestal pro některé typy stránek počet fanoušků dávat smysl a zvedla se hlasitá vlna odporu a kritiky aktivního nabírání fanoušků.

V současné době je počet fanoušků spíše znakem důvěryhodnosti stránky a její historie. Kvalitní komunikace s reálným obchodním přínosem se na Facebooku dá velmi dobře dělat i bez tisíců až desetitisíců příznivců vaší stránky. Facebook má ze všech reklamních systémů nejbohatší možnosti reklamního cílení a svého zákazníka si tak můžete velmi spolehlivě najít i vy, aniž by vaši stránku byť i jednou navštívil.

TIP: Podívejte se na video, jak získat na Facebooku více fanoušků a jak s nimi naložit

2. Fanoušci nic nekomentují ani nelajkují = stránka je zbytečná

Trápíte se s tvorbou super obsahu, píšete skvělé statusty, sdílíte parádní fotky a občas přihodíte i nějaké video, ale odezva je nulová? V tom případě je vám stránka naprosto k ničemu. Výsledky vám to přinese pouze tehdy, kdy jsou vaši fanoušci aktivní.

Martin DrábMartin Dráb: Sociální sítě jsou na interakcích s uživateli postaveny a do jisté míry jsou právě lajky, komentáře a sdílení spolehlivým indikátorem, že obsah, který vytváříte, má nějakou přidanou hodnotu.

Na druhou stranu se může stát, že vaše cílová skupina má o vaše produkty a služby zájem, ale na interakcích to vidět není. V takovém případě se zaměřte na jiné metriky – sledujte, kolik uživatelů se vám daří odvádět na web, jak se na webu chovají, či rovnou nakupují.

TIP: Jak docílit větší aktivity fanoušků na Facebooku?

3. Fanoušci nic nekomentují ani nelajkují = děláme to špatně

Pokud máte stránku skutečně vymazlenou a vše, co na ni dáte, je úctyhodně brilantní, ale nikdo vám to nekomentuje ani nelajkuje, tak to asi děláte špatně. Kvalita vašich příspěvků je přeci přímo úměrná tomu, jak na ni lidé reagují. Nebo ne?

Martin DrábMartin Dráb: Podobný případ jako v předešlém bodě. Interakce nejsou jedinou metrikou, kterou můžete sledovat a která vypovídá o kvalitě vaší komunikace. Výhradně výkonnostní Facebook stránky – typicky e-shopy, rozhodně nepatří mezi favority v míře zaujetí, ale přesto svým správcům přináší zajímavé tržby.

4. Na Facebooku musíte bavit. Jenom bavit

Lidé se prý chodí na Facebook bavit. Jenomže vy nejste zrovna zábavný typ a váš byznys už vůbec ne. Jinými slovy, nemáte Facebooku co dát, takže na něj nechoďte. Uspějí tam jen ti, co dokáží ostatní pobavit. A příspěvky tomu musí odpovídat.

Martin DrábMartin Dráb: Obecně platí, že neexistuje nudný obsah, jen je možné, že váš produkt a služba má natolik specifickou cílovou skupinu, že si s reklamním cílením musíte trochu vyhrát a stále testovat, jaká cílová skupina je pro vás relevantní. Na příspěvek si prostřednictvím Správce reklam nastavte několik reklamních sestav s rozdílným typem cílení a sledujte, kterým sestavám se daří, ty ostatní s klidným srdcem vypínejte.

Tím, jak se mění struktura uživatelů sociálních sítí, tak se mění i přístup, jakým uživatelé konzumují informace. Čím dále více uživatelů chodí na Facebook číst zpravodajské novinky, sledují stránky svých komunálních politiků, odebírají produktové novinky svých oblíbených značek. Ne každý příspěvek musí být doprovázen vtipem a roztomilým obrázkem.

TIP: Na sociálních sítích není důležitý jen text, ale především vizuál

5. Přispívat musíte každý den

Pro to, aby stránka fungovala, musí být aktivní. Čím více aktivní bude, tím více lidí vás bude lajkovat a tím více stránka zvedne obraty vašeho e-shopu.

Martin DrábMartin Dráb: Periodicita publikace je ze značné části ovlivněna tím, kolik zajímavých informací dokážete připravit. Pokud nemáte globální brand s atraktivním produktem nebo zpravodajský kanál, určitě není potřeba publikovat každý den nebo několikrát denně. Ostatně přemíra obchodní komunikace je jedním z nejčastějších důvodů, proč uživatelé přestávají stránky sledovat.

6. Váš produkt je nudný, na Facebook nechoďte

„To se jim to dělá Facebook, když prodávají módu. Tam o hezké fotky není nouze. Stejně tak ti, co prodávají dovolené. Jenomže já tak sexy produkt nemám, takže Facebook zkoušet ani nebudu.“

Martin DrábMartin Dráb: Pokud máte alespoň jednoho zákazníka, vlastníte s největší pravděpodobností i obsah, který si na Facebooku dokáže najít své publikum. Pochopitelně existují rozdíly mezi FMCG a B2B sektorem, ale právě díky cílení je Facebook ideální kanál i pro společnosti se specifickým portfoliem produktů. Ostatně právě rozvíjející se B2B sektor je dobrým indikátorem toho, že marketing na sociálních sítích není vhodný jen pro hrstku vyvolených.

7. Reklama na Facebooku stojí desítky tisíc, jinak je k ničemu

Chcete-li investovat do reklamy na Facebook, nutně si připravte minimálně desítky tisíc na každý měsíc. S menším rozpočtem toho moc nedokážete a pár stovek vám určitě nijak nepomůže.

Martin DrábMartin Dráb: Facebook je v online jedním z nejlevnějších kanálů, pokud se bavíme o zásahu uživatelů. I s velmi skromnými rozpočty v řádech stokorun na příspěvek lze zasáhnout desetitisíce lidí. Pokud se vám navíc podaří vytvořit zajímavý obsah, není problém organicky zasáhnout klidně milion uživatelů.

8. Facebook je jenom pro celostátní podnikatele

Máte malou kavárnu někde v Horní Dolní? Prodáváte jen pár zákazníkům z jednoho města? V tom případě Facebook nezkoušejte. Ten se hodí jen pro ty, co mají zákazníky po celém Česku.

Martin DrábMartin Dráb: Skoro bych řekl, že právě pro menší živnostníky a podnikatele, kteří mají provozovnu a obchod na menším městě, je Facebook ideálním komunikačním kanálem. Nestojí mnoho peněz, obsah je obvykle autentický a jejich zákazníci se z Facebook stránky dozví vše potřebné, od provozní doby, přes kontaktní údaje až po aktuální nabídku a připravované akce.

Facebook navíc v minulém roce přišel s novým reklamním formátem, který je založen na geolokační funkcionalitě – jednoduše tak oslovíte lidi, kteří se nachází v blízkosti vaší firmy nebo obchodu. Samotné nastavování reklam se Facebook snaží dělat dostatečně blbuvzdorně a pro trochu zkušenějšího uživatele to nebude neřešitelný problém.

9. Facebook si nemohu dělat sám. Potřebuji profíka

„Na to, abyste dělal Facebook, musíte mít profíka. Nějakýho konzultanta!“ Tvrdí vám to někdo? Má naprosto pravdu. Sami to nezvládnete. Potřebujete roky praxe získané know-how a hlavně hodně, ale opravdu hodně času a uměleckého ducha.

Martin DrábMartin Dráb: Pochopitelně vždy záleží na tom, jak ambiciózní cíle máte a kolik času můžete Facebooku věnovat. Na základní obsluhu a informování vašich zákazníků si vystačíte sami. Máte vhled do své firmy a víte, jaká je vaše konkurenční výhoda i co potřebuje potenciálním zákazníkům prodat. Leccos se navíc dá zjistit samostudiem. Pro začátek to zkuste sami, alespoň poznáte, kde jsou vaše limity a na co si vyplatí najmout odborníka.

10. Marketing na Facebooku nefunguje

Na Facebooku jsou jenom děti. Dospělí tam nechodí. Navíc, kdo je tam zvědavý na nějaké obchodní nabídky? To vůbec nemá smysl. Jsou to vyhozené peníze.

Martin DrábMartin Dráb: Čistě demograficky jsou nejpočetnější skupinou na českém Facebooku uživatelé mezi 25 – 34 lety. Ti v současné době tvoří téměř třetinu uživatelů.

Marketing na Facebooku

Už dlouho neplatí, že by sociální sítě byly výsadou náctiletých, kteří se chodí pouze bavit a hrát hry. Tím, jak se změnila demografická struktura, změnily se i návyky a obsah příspěvků. Pro čím dál větší skupinů lidí je Facebook primárním kanálem, skrze který konzumují informace, stírá se také hranice mezi prací a zábavou.

11. Nejlepší čas pro sdílení příspěvků je…

Když už se tvoříte s novým příspěvkem, vydejte ho alespoň ve správnou dobu. V takovou, kdy ho uvidí nejvíce lidí. Podle studie bradavické univerzity je tento čas mezi 7 a 8 ranní a poté mezi 20 a 21 večerní kouzelnického času.

Martin DrábMartin Dráb: Ve Facebook Insights si můžete jednoduše zobrazit, v jaké denní hodiny jsou vaši uživatelé nejaktivnější, obvykle jde o rozmezí mezi 18. – 21. hod.

Facebook marketing

Je si však třeba uvědomit, že v těchto hodinách bude spolu s vámi publikovat své příspěvky také většina konkurence, proto může dávat smysl publikovat v různých časech v různých dnech. Ve výsledku není přesný čas nikterak zásadní. Spíše využívejte možností, které Facebook reklamy nabízí – tedy například zapínat reklamní podporu v určitých hodinách, pro restaurace třeba v poledne nebo jen o víkendech pro muzea a zábavní parky.

Další tipy, jak na Facebook:

Okomentovat článek

Sdílejte článek přátelům:

Autor: Jiří Rostecký

Jirkovi je 23 let. Podniká už od střední školy. Hned po ní založil svou první firmu. Nejvíce ho baví tvorba rozhovorů, kterými se snaží na internet přinášet více know-how a inspirace od českých profesionálů a podnikatelů. Píše blog o podnikání na internetu.

Komentáře čtenářů: 0

    Přidejte vlastní komentář